Az erdészeti erdei iskolák nyílt napjára várták a pedagógusokat pénteken a Pákozdi Pagonyban. Az iskolák standjain ezúttal csupa élményalapú tudásanyaggal találkozhatott a látogató, mely a mai kor fiataljaira az újdonság erejével hat. A látnivaló – az állatbőröktől a méhkaptárig, a termésektől az erdei terepasztalig – a természet felfedezésének ősi igényeit elégítik ki – így válik versenyképessé a mai digitális világgal.

Az ország minden tájáról érkeztek pedagógusok a Pákozdi Pagonyban rendezett nyílt napra, ahol az Országos Erdészeti Egyesület égisze alatt működő erdészeti erdei iskolák programjait ismerhették meg a résztvevők. Azoknak az intézményeknek a tanárait várták a rendezvényre, amelyek fontosnak tartják a környezeti nevelést, azon belül is a magyar erdők megismertetését a mai fiatalokkal. Ebben napjainkra meghatározó szereplő az erdészeti erdei iskola mozgalom – mondta el megnyitó beszédében Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium Erdészeti Fejlesztéspolitikai és Innovációs főosztályvezetője, aki hozzátette: ezek az iskolák nem csak 100 ezer gyermeket fogadnak minden évben, de olyan programok is szorosan kapcsolódnak a módszertanukhoz, mint az Erdei Vándortábor Program.

– Az Agrárminisztérium minden évben elvárja az erdőgazdaságoktól a környezeti nevelési munka fejlesztését, s hozzájárul a programok megvalósításához, az intézmények modernizálásához. Az elmúlt években az ökoturisztikai fejlesztésekre fordított 33 milliárd forint kormányzati támogatás jelentős része erdei iskolák fejlesztését szolgálta – tette hozzá a főosztályvezető, ahogy azt is: a következő időszak törekvése, hogy minél több pedagógushoz és gyermekhez eljussanak ezek a lehetőségek. – Nagy hangsúlyt kell, hogy kapjon az erdők bemutatása a társadalomnak, támogatni, ösztönözni szükséges a környezettudatos látogatási szokások kialakulását. Megfelelő tájékoztatás és edukáció hiányában az egyre növekvő érdeklődés negatív hatással lesz az erdők állapotára. Egyes helyeken már napjainkban is tapasztalhatók az erdők turisztikai használatának tünetei! A klímaváltozás időszakában kiemelten ügyelnünk kell arra, hogy ne használjuk túl erdeinket, amelyek az emberi terhelés nélkül is komoly kihívások elé néznek. Az erdészeti erdei iskolák módszertana ezen a területen kiváló lehetőséget rejt magában, hiszen az erdőgazdálkodás lépésein keresztül a gyakorlatban mutatja be a körkörös gazdálkodás megvalósulását. Ezáltal arra tanít, hogy hogyan találhatjuk meg a kényes egyensúlyt, személyes igényei kiszolgálása és a természeti erőforrások megőrzése között. Az osztályvezető az erdők megőrzésének fontosságát is hangsúlyozta, s kiemelte: a kormányzat a következő uniós ciklusban mintegy 310 milliárd forintot fordít arra, hogy a magyar erdők ezeket a szolgáltatásokat a jövőben is biztosítsák. – Ez az összeg háromszor nagyobb, mint az előző támogatási ciklusban. A cél, hogy Magyarországnak több, jobb erdeje legyen, s ezeket versenyképes vállalkozások vezessék – fogalmazott.

Szabó Péter, az Erdészeti Erdei Iskola szakosztály elnöke bemutatta a pedagógusoknak a magyarországi erdészet iskolák rendszerét: – Az elmúlt másfél évben a 21 erdészeti erdei iskola megmérettetett s komoly minősítésen esett át – mind az infrastrukturális hátteret, a módszertant, a gyakorlati képzést megmérték, hogy a pedagógusok, akik ezt a programot választják, jó minőségű, egységes rendszert kapjanak. A továbbiakban előadások, vadasparki szakvezetés várta a résztvevőket.

Forrás: FEOL

Pin It on Pinterest